آموزش تصویری کم کردن حجم عکس در paint
اگر با دوربینهایی با لتزهای بالا، حالا چه خانگی چه نیمه حرفهای و حرفهای، عکاسی کرده باشید باید بدانید که خانگیها معمولاً عکس را با کیفیت 72dpi میگیرند که حجم آن حدوداً 3MB میشود، نیمهحرفهایها بسته به نوع دوربین دارد ولی معمولاً کیفیتشان 128dpi است و این یعنی حجم هر عکس حدوداً 4MB است، دوربینهای حرفهای هم کیفیت بالاتر و حجم بالاتر دارند، با حجم بالای هاردهای امروزی حجم فایلها چندان اهمیتی ندارد اگر بخواهیم عکسها را فقط در کامپیوتر خودمان داشته باشیم.
اما مشکل از جایی شروع میشود که آدم هوس میکند عکسها را در سایت یا وبلاگ گذاشته تا دیگران هم از آن لذت ببرند. و مشکل این است که حالا حتی اگر ADSL هم داشته باشید با سرعت واقعی نهایتاً 20Kb (سرعت آپلود از دانلود پایین تر است) برای هر عکس حدوداً 4 دقیقه زمان لازم است تا آپلود بشود، حالا اگر بخواهیم فقط 5 تا عکس را آپلود کنیم حداقل 20 دقیقه معطل هستیم. و حالا این نیمی از قضیه است، باید در نظر گرفت که کاربر هم متقابلاً حدوداً همین زمان را باید صرف دانلود کند. اجازه بدهید در مورد dial-up دیگر صحبت نکنیم!
بنابراین راهی که باقی می ماند این است که حجم عکس را کم کنیم، البته کیفیت قربانی میشود ولی نه تا حدی که جذابیت عکس از بین برود، پس برای پایین آوردن حجم عکس این آموزش را دنبال کنید...
و اما چطور حجم عکس را پایین بیاوریم؟
خیلی ساده، برای این کار برنامه paint را باز کنید، از منوی image گزینه stretch/skew را انتخاب کنید، در قسمت stretch یک درصدی مثل 50% را وارد کنید در این صورت حجم و سایز عکس 50 درصد کوچک تر میشود، ذخیره کنید و تمام.
حالا یک کم مفصل تر و مرحله به مرحله ببینید :
ابتدا یک کپی از عکس مورد نظر بگیرید که نسخه اصلی از بین نرود.
از مسیر زیر برنامه paint رو باز کنید.
Start > all program > accessories > paint
1-1- برای باز کردن عکستان در paint مسیر زیر را دنبال کنید.(در ویندوز xp)
2-1- باز کردن عکس در paint در ویندوز7
2و3- عکس مورد نظرتان را انتخاب و روی دکمه open کلیک کنید.
4-1- سپس از منوی Image گزینه stretch/skew را انتخاب کنید. در ویندوز xp
4-2- در ویندوز 7 به این قسمت مراجعه کنید...
5- در قسمت stretch باید برای گزینههای horizontal (افقی) و vertical (عمودی) یک درصد تعیین کنید. دقت کنید عددی که وارد می کنید مثلا 40 به معنای این است که سایز عکس شما 4/0 می شود نه اینکه عکس شما 40 درصد کوچک تر بشود، به همین دلیل هر چه عدد کوچکتری وارد کنید عکس شما کوچکتر میشود. (نکتهای که باید رعایت شود این است که برای بر هم نخوردن تناسب عکس هر دو گزینه را یکسان بگذارید، در غیر این صورت عکس شما از طول یا عرض کشیده می شود)
در ویندوز xp:
در ویندوز 7:
چیزی که ویندوز 7 اضافه تر دارد این است که امکان کوچک کردن عکس به صورت پیکسلی را هم میدهد، percentage همان حالت درصدی در ویندوز xpاست که توضیح دادیم . pixels هم به صورت پیکسلی سایز را مشخص میکند. و یک گزینه دیگر هم maintain aspect radio است که اگر تیک داشته باشد اعداد horizontal و vertical قفل میشوند به هم یعنی اگر یکی از اعداد را وارد کنیم دومی خودکار به تناسب وارد می شود. در حالت درصد دقیقا همان عدد وارد شده برای یکی از گزینه های horizontal یا vertical برای دیگری هم در نظر گرفته می شود؛ و در حالت پیکسلی به تناسب، اگر تیک این گزینه را بردارید میتوانید در دو حالت درصدی و پیکسلی اعداد متفاوتی را به horizontal و verticalبدهید که این کار پیشنهاد نمیشود چون تصویر از یک طرف کشیده خواهد شد.
6- بعد از وارد کردن عدد مورد نظر برای اعمال تغییرات روی دکمه ok کلیک کنید.
7- حالا برای ذخیره عکس اگر به توصیه ما گوش کرده و از عکستان یک کپی تهیه کردید کافی است فقط save کنید، (در ویندوز xp از منوی فایل گزینه save را انتخاب کرده و در ویندوز7 در نوار عنوان روی علامت save کلیک کنید) تغییرات روی کپی عکس اعمال میشود.
8- چنانچه فراموش کردید از عکس کپی بگیرید اصلا هول نکنید کافی است گزینه save as را انتخاب کنید. (در ویندوز xp از منوی فایل گزینه save as را انتخاب کرده و در ویندوز 7 این مسیر را دنبال کنید...)
9- در پنجره باز شده اگر فرمت پیش فرض jpeg بود که هیچ، اگر نبود این فرمت را انتخاب کنید، چرا؟ چون این فرمت فشرده ترین فرمت عکس است (برای مناظر طبیعی) که کیفیت را هم حفظ میکند . این قسمت در هر دو ویندوز xp و 7 مشابه هستند.
10- مسیر و نام دلخواهی انتخاب و گزینه saveرا بزنید.
آنتیویروسهای مناسب برای ویندوز 8
آنتیویروسهای زیر بهترین گزینهها برای استفاده در ویندوز ۸ هستند و میتوانند امنیت رایانه شما را در بالاترین سطح تامین کنند.
آنتیویروس BullGuard - آنتیویروس BullGuard که به همراه بسته امنیتی اینترنت است، ۳ ماه استفاده رایگان به صورت تریال به همراه ۵ گیگابایت فضا برای ایجاد پرونده پشتیبان را در اختیار کاربر قرار میدهد. این محصول یک بسته کامل امنیتی میباشد که شامل دیوار آتش، محافظت از پست الکترونیک، بهینهساز رایانه، جلوگیری از هرزنامهها و ابزارهای متعدد دیگر است.
یکی دیگر از برندهای صاحب نام در زمینههای امنیتی F-Secure میباشد که به طور کامل از رایانه شما محافظت میکند و توانایی ایجاد پرونده پشتیبان آنلاین را به همراه پشتیبانی کامل از ویندوز ۸ دارد.
گزینه دیگر امنیتی Kaspersky Lab است که دارای Kaspersky Internet Security 13 نیز میباشد و برای کاربرانی طراحی شده است که از ویندوز ۸ بهره میگیرند. این محصول شامل تمامی موارد امنیتی مثل دیوار آتش، محافظت از ایمیل و ضد اسپم میباشد.
شرکت McAfee نیز نسخهای آزمایشی از آنتیویروس خود را برای ویندوز ۸ اعلام کرده است. این محصول گزینه بسیار مناسبی برای رایانههای شخصی و کاربران خانگی است که قصد حفاظت از سیستم خود را در مقابل بدافزارهای اینترنتی دارند.
آنتیویروس ابری (Cloud) - آنتیویروس ابری (Cloud) شرکت پاندا یکی از پر سرعتترین آنتیویروسهای کنونی و گزینهای عالی برای کاربران وب میباشد. این آنتیویروس مبتنی بر فضای ابری میباشد و در وقت کاربران صرفهجویی میکند.
Norton همیشه یکی از محبوبترین آنتیویروسها در میان کاربران بوده است و به کمک لایههای قدرتمند حفاظتی خود میتواند بدافزارهای اینترنتی را قبل از این که دستگاه شما را آلوده کنند، از کار بیندازد. این آنتیویروس گزینه مناسبی برای کنترل و حفاظت از شبکه شما میباشد.
Trend Micro یک آنتیویروس All in One است که تمامی امکانات امنیتی لازم را در یک بسته فراهم کرده است و در آخرین نسخه آزمایشی خود پشتیبانی از ویندوز ۸ را نیز دارد. این آنتیویروس دارای دیوار آتش قدرتمندی است که علاوه بر آن میتواند به سرعت سیستم شما را اسکن کند.
تفاوت بین پروتکل POP3 و IMAP
حتی اگر شما از کاربران حرفه ای کامپیوتر نباشید مطمئنا حداقل یکبار نام POP3 یا IMAP را شنیده اید. از پروتکل های POP3 و IMAP برای اتصال ایمیل سرورها به ایمیل کلاینت ها استفاده می شود. یا به عبارتی دیگر، این دو متد مختلف به شما اجازه می دهند تا ایمیل های خود را بر روی کامپیوتر، موبایل یا تبلت دانلود کنید. هر دوی این پروتکل ها قابل اطمینان هستند و هر دو اجازه دسترسی به ایمیل را به شما می دهند. اما این دو پروتکل تفاوت کوچکی نیز با یکدیگر دارند که در این مقاله سعی کرده ایم به آن اشاره کنیم.
زمانی که یک ایمیل برای شما ارسال می شود، ابتدا به یک سرور ابری منتقل خواهد شد. سپس شما می توانید با اتصال به این سرور ایمیل های خود را مشاهده کنید. قطعا ذخیره اطلاعات کاربران بر روی سرورهای خارجی از لحاظ امنیتی مشکلاتی را به همراه خواهد داشت. همانطور که می دانید این روزها هم بحث اینترنت ملی مطرح است و چندین سرور ایمیل نیز در داخل کشور راه اندازی شده اند. راه اندازی ایمیل سرورهای داخلی باعث افزایش امنیت اطلاعات کاربران خواهند شد.
اگر شما قصد دارید ایمیل های خود را از طریق یک سرویس ابری مانند جی میل چک کنید، می توانید این کار را بدون کمک از پروتکل های POP3 و IMAP انجام دهید. اما اگر قصد دارید ایمیل های خودتان را از طریق تلفن یا یک برنامه کلاینت مانند Outlook یا Thunderbird مشاهده کنید، شما به یک راه برای متصل کردن سرور راه دور به موبایل یا کامپیوتر خود نیاز خواهید داشت. پروتکل های POP3 و IMAP مانند یک پل ارتباطی عمل کرده و برنامه کلاینت (Outlook یا Thunderbird) شما را به سرورهای ایمیل متصل می کنند.
برنامه های کلاینت ایمیل
همانطور که قبلا اشاره کردیم هر دوی این پروتکل ها قابل اطمینان هستند اما تفاوتی با یکدیگر دارند. پروتکل POP3 مانند یک مسیر یکطرفه است. ایمیل می تواند از طریق این پروتکل به برنامه کلاینت شما منتقل شود اما بعد از آن، اتصال شما با سرور راه دور قطع خواهد شد. به زبان ساده، تغییراتی که شما بعد از دریافت ایمیل اعمل می کنید (مانند حذف ایمیل) بر روی سرور تاثیری نخواهد داشت. برای مثال، اگر شما از طریق تلفن همراه خود و پروتکل POP3 ایمیلی را بررسی کرده و سپس آن را حذف کنید هنوز هم آن ایمیل در سرور موجود خواهد بود. زیرا پروتکل POP3 قابلیت Sync با سرور را ندارد و فقط می تواند ایمیل ها را به برنامه کلاینت شما منتقل کند.
در دست دیگر، پروتکل IMAP قرار دارد که مانند یک خیابان دو طرفه است. شما می توانید از طریق این پروتکل ایمیل های خود را بر روی برنامه کلاینت مشاهده کنید. همچنین اگر تغییری بر روی ایمیل انجام دهید (مانند حذف ایمیل) بلافاصله در سرور نیز اعمال خواهد شد.
شاید این سوال برایتان مطرح شود که از کدامیک از این دو پروتکل استفاده کنیم؟ پاسخ این سوال بستگی به چگونگی استفاده شما از ایمیل دارد. اگر شما نمی خواهید که تلفن همراهتان با کلود Sync شود، پروتکل POP3 انتخاب مناسبی است اما اگر نیاز دارید که همزمان سازی در هر محلی انجام شود بهتر است که از پروتکل IMAP استفاده کنید.
دوربینهای جمع و جور (compact) امروزی کارایی و قابلیتهای دوربینهای DSLR را ارائه میکنند و حتی گاهی اوقات کاربرد آنها خیلی بیشتر از دوربینهای حرفهای است. کامپکتها با بهره بردن از کوچکی و سبکی وزنشان عموما خوشدستترند.
این روزها بیشتر کسانی که قصد خرید دوربینهای DSLR را دارند، در انتخابشان حتما یکی دو مدل دوربین CSC را نیز در نظر گرفتهاند. آنها برای کسانی که500 یورو قدرت خرید دارند، در اینجا هفت مدل از جدیدترین و بهترین دوربینهای این گروه را که دستکم روی کاغذ از مشخصاتی مشابه دوربینهای DSLR برخوردارند، با یکدیگر مقایسه کرده و نتایج آن را در اینجا شرح میدهیم تا در آستانه سال نو و نوروز کمک و راهنمای خوبی برای کاربرانی باشد که قصد خرید دوربین مناسبی دارند.
دوربین CSC چیست؟
سیستمهای دوربین عکاسی جمع و جور (compact) با امکان تعویض لنزهای مختلف و حسگرهای در حد و اندازه دوربینهای حرفهای (DSLR-sized sensors) داخلی که عموما کوچکتر و سبک وزنتر از دوربینهای DSLR هستند، جزو رده دوربینهای کامپکت CSC طبقهبندی میشود.
CANON EOS 600D
ـ مزایا: صفحه نمایش قابل تنظیم عالی، کیفیت تصویر خارقالعاده و زمان شروع سریع.
ـ معایب: قیمت گران و مشکلاتی که در اندازهگیری بر حسب متر دارد.
ـ طراحی: دکمههای ایزو و صفحه نمایش از بالا و صفحات پشتی در موقعیت خوبی قرار دارند، در پشت دوربین فضای کافی برای انگشت شصت دست وجود دارد.
ـ کارایی: وایت بالانس خودکار دقــــــــیق و در معرضگذاری (exposure) دلپذیر، نکات برجسته و جالب با یک کم در معرضگذاری تیرهتر بهصورتی کافی حفظ میشوند.
NIKON D3200
ـ مزایا: حسگر با رزولوشن بالا، کیفیت عالی ویدئو و طراحی خوب.
ـ معایب: خوشدست نیست، AF آهسته هنگام استفاده از کیت لنز و طرح قاب LCD جالب نیست.
ـ طراحی: در بالا و اطراف صفحات پشتی جای کافی برای کار وجود دارد. موارد اختیاری نمیتواند به وسیله دکمه گرد چرخان تنظیم (pad dail) فهرست اعمال شود.
ـ کارایی: نتایج مانند 600D اما کمی تیرهتر است، هیچ شکایتی از وایت بالانس خودکار در میان نیست.
OLYMPUS Eـ PM 2
ـ مزایا: صفحه نمایش حساس، AF سریع، ساختار خوب و کیفیت تصویر قابل اطمینان
ـ معایب: نسبت قاب تصویر 16:9 (اما برای ویدئو مزیت است)، دکمههای بسیار کوچک و کیــت لنز به درد نخور.
ـ طراحی: محل استراحت انگشت شصت عالی، خوشدست؛ اما اینکه قفل لنز باید از حالت قراردادیاش باز شود، از سرعت کار میکاهد.
ـ کارایی: رنگها در بالا و پایین تصویر گرمتر از نقاط دیگر تصویر است که این خود موجب جذابتر شدن رنگها میشود.
PANASONIC LUMIX GX1
ـ مزایا: بدنه شسته رفته با بخشهای فلزی، کارایی AWB بسیار عالی.
ـ معایب: پارازیت تصویر (noise) در حالتهای حساسیت بالا، ضعف در تنظیمات حکاکی (engraving) و رزولوشن پایین صفحه نمایش.
ـ طراحی: دکمه گرد چرخان تنظیم حالت بهجای پلاستیک از فلز ساخته شده که بسیار عالی است، برجستگی دکمه کوچک چرخان فرمان (command dail) از شکاف قرارگیریاش کمتر بوده که کار با آن را سخت کرده است.
ـ کارآیی: سیستم AWB دوربین GX1 رنگهای کاملا زنده و سفیدیهای طبیعی، هر دو سیستمهای تصویر و سنجش فاصله کار خود را به بهترین وجه انجام میدهند.
PENTAX Kـ 30
ـ مزایا: چشمی وسیع و روشن، صدای بی نظیر و طراحی صنعتی عالی.
ـ معایب: شروع به کار آهسته در مقایسه با دوربینهای DSLR و کیت لنز CA نویزدار.
ـ طراحی: درگاههای اتصال متعددش با درپوشهای لاستیکی ضخیم پوشیده شده که آن را از نفوذ آب و گرد و خاک حفظ میکند، دکمههای چرخان فرمان در پشت و جلوی دوربین بیش از حد کوچک است.
ـ کارایی: در اینجا در معرضگذاری کمی تیرهتری وجود دارد، به لطف AWB رنگها نیز کمی گرمتر بوده و با این وضوح جزئیات نیز بالاست.
SAMSUNG NX1000
ـ مزایا: ویدئوی خارقالعاده، قابلیتها و ویژگیهای درخشان به نسبت قیمت و رزولوشن خوب.
ـ معایب: رنگهای مرده، برخی اوقات AF و سرعت ثبت عکس Raw آهسته است و حالت IS مطابق استانداردی ندارد.
ـ طراحی: دکمهها بخوبی عنوانگذاری شده و در نتیجه آن گزینههای اختیاری به آسانی در دسترس است؛ اما بدنه پلاستیکیاش حس خوبی منتقل نمیکند.
خانهبهینه سازی سایتبهترین تکنیک های سئو در سال ۲۰۱۸
بهترین تکنیک های سئو در سال ۲۰۱۸ مرتضی بهینه سازی سایت ۹ دیدگاه
بهترین تکنیک های سئو در سنه 2018
۱ – گزینش نام دامنه منحصر بفرد
شما باید مشهور انتخاب کنید که منحصر بفرد باشد و به خاطر تفویض آن راحت باشد. ممکن است شما یک اسم برند و یا یک اسم عینا کلمه کلیدی برگزیدن کنید. اما شما نباید یک اسم دامنه همانند واژه کلیدی برگزیدن کنید.
۲ – استفاده از پسوند حوزه مرتبط با کشورتان
اگر میخواهید سایت شما رنک بالایی در کشورهای بخصوص داشته باشد باید از پسوند های همان کشور استفاده کنید. شاید برگزیدن یک پسوند خاص رتبه شما را در همه جهان کاهش دهد ولی مایه افزایش رنکینگ در کشور خودتان خواهد شد. به عنوان نمونه اگر بازدیدکنندگان شما از ایران هستند ما رهنمود میکنیم که پسوند پهنه را ir انتخاب کنید.
۳ – استفاده از واژه ها کلیدی در عنوان
بعد از محتوا، تگ عنوان دومین عنصر مهم در هر صفحه ای است. تگ تایتل یا عنوان به موتورهای جستجو میگوید که صفحه شما در چه موردی است. شما باید همیشه از کلمات کلیدی در عناوین صفحات خود استفاده کنید.
۴ – پیمان دادن واژه ها کلیدی در نخست عنوان
به استناد به سایت moz عناوینی که با کلمه کلیدی شروع میشوند بهتر از عناوینی هستند که واژه ها کلیدی در پایان آنها باره بهرهگیری قرار میگیرد. مطمئن شوید که عناوین شما با واژه ها کلیدی مهم آغاز میشود.
۵ – به کارگیری واژه ها کلیدی در تگ توضیحات
مطمئن شوید که در تگ توضیحات از کلمات کلیدی استفاده میکنید. این به گوگل کمک خواهد کرد تا بفهمد صفحات شما در باره چه موضوعی هستند.
۶ – از کلمات کلیدی در تگ h1 استفاده کنید
بعد از تگ تایتل، مهمترین تگی که نقش مهمی در ارسال سیگنال به موتورهای جستجو را ایفا میکند تگ h1 است. با گواهمندی به چندین تحقیق، استفاده از تگ h1 مایه شفا سئو خواهد شد.
۷ – چگالی کلمات کلیدی هنوز هم مهم هستند
مهم نیست بقیه چه میگویند، چگالی واژه ها کلیدی هنوز هم مهم هستند ولی نه همانند قبل. شما باید کلمات کلیدی اصلی و بقیه را در داخل متن بخوبی بگنجانید.
۸ – به کارگیری عبارات کلیدی در متن
با گواهمندی به یک مطالعه، عبارات کلیدی نه تنها باعث افزایش شدامد وب سایت میشوند بلکه مایه شفا رتبه کلمات کلیدی نیز میشوند. خوب، پس شروع کنید از عبارات کلیدی نیز در درون متن بهرهگیری کنید.
۹ – محتوای تکراری را حذف کنید
اگر وب سایت شما حائز صفحات مثل و تکراری است، این جستار اصلا به نفع شما نخواهد بود. شما باید صفحات تکراری را حذف کنید.
۱۰- ساختار آدرس دهی مطالب رو سئو کنید
با استناد به تارنما Search Engine Journal، آدرس های بیش از حد طولانی میتوانند روی سئوی وب سایت شما کارایی گذار باشند. راه لینک ها نیز مهم است. صفحه ای که به صفحه اصلی نیزدیک است میتواند در رنکینگ نتیجه نکوداشتن داشته باشد. بعد مطمئن شوید که ساختار مناسبی برای آدرس های لینک دارید.
۱۱ – تصاویر را بهینه کنید
چک فهرست سئوی داخلی نمیتواند بدون بهینه سازی عکس ها تکمیل شود. نه فقط از عقیده حجمی باید تصاویر را بهینه سازی کنید بلکه از عقیده متا دیتا نیز باید بهینه شوند. مطمئن شوید اسم عکس و تگ alt و title و کپشن بخوبی برای درمان سئو بهینه شده اند.
۱۲ – بروز رسانی مرتب مطالب
گوگل همش بدنبال مطالب پسین ای است لغایت به جستجوهای کاربران پاسخ دهد. بوسیله بروزرسانی محتوا، شما یک سیگنال به گوگل میفرستید و بخت خودتان را برای رنک بالاتر درمان میبخشید. بنابراین، به بروزرسانی مطالب خویش عادت کنید و آنها را ول نکنید.
۱۳ – به کارگیری کلمات کلیدی در پاراگراف اول
استفاده از واژه کلیدی در ۱۰۰ کلمه نخست میتواند یک سیگنال نیرومند باشد. پس شما باید سعی کنید که از واژه ها کلیدی در پاراگراف اول نیز کاربرد کنید.
۱۴ – لینک سازی درونی سپریدن دهید
با توجه به این نکته یوست (با لینک سازی داخلی درست، شما به گوگل میفهمانید که کدام صفحات باهم مرتبط هستند و چه رابطه ای بین آنهاست و ارزش آنها چقدر است) شما باید به لینک سازی درونی اغلب توجه کنید.
۱۵ – کیفیت لینک های داخلی
مطمئن شوید که صفحات شما از صفحات با اتوریتی بالا لینک شده اند.
۱۶ – به سایت های با اتوریتی بالا لینک بیگانه دهید
با لینک دادن به صفحات و سایت خارجی با اتوریتی بالا مثل ویکی پدیا، در واقع شما به شفا رنک خود کمک میکنید.
۱۷ – خطاها و اشتباهات گرامری را رفع کنید
هیچ کس همنشین ندارد متنی اشتباه بخواند، گوگل نیز این سوژه را برادر ندارد و آن را متوجه میشود. خطاهای گرامری صفحات خویش را پیدا کرده و آنها را رفع کنید.
۱۸ – محتوا را خوانا بنویسید
شما باید خوانا و سلیس بنویسید. با افزایش خوانایی متن اغلب افراد راحت تر میتوانند با آن بستگی بر قرار کنند.
۱۹ – قرار دادن محتوا بالاتر از هر چیزی
هدف اصلی گوگل ارائه نتایج صحیح به کاربران خویش است. الگوریتم چیدمان صفحه وب سایت میتواند سایت را به مرحله اسپم بکشاند و یا متعلق به رهایی دهد.
۲۰ – سرتیتر های نیرومند بنویسید
به گفته بلاگرها، ۸ تن از ۱۰ تن بازدیدکننده فقط سر تیترها را میخوانند و ۲ تن باقی مانده ادامه مطلب را. در واقع سر تیترها نقش حیاتی در موفقیت محتوای شما دارند. کارایی غیر قابل انکار سر تیترها را خواننده ها نمیتوانند نادیده بگیرند.
۲۱ – از محتوای لیستی استفاده کنید
جستجو از طریق موبایل بیشتر از جستجو در رایانه است، این بدین معنی است که ملت برای دسترسی به وب از موبایل کاربرد میکنند. و هیچ کسی همنشین ندارد که در موبایل مطلب طولانی بخواند و از اسکرول بهرهگیری کند. با استفاده از عدد ها و نقطه ها شما میتوانید محتوای خود را تقسیم بندی کرده و خواندن آن برای خواننده ها را آسان تر کنید.
۲۲ – مرتب وب سایت خویش را با مطالب جدید بروز کنید
این سوژه در بسیاری از مطالعات مقاوم شده است که بروزرسانی مرتب وب سایت، بازدید بیشتر را بهمراه دارد. به نقل از hotspot : کمپانی هایی که بیش از ۱۶ مطلب در ماه منتشر میکنند ۳٫۵ برابر ترافیک بیشتری نسبت به کمپانی هایی که در ماه بین ۰-۴ مطلب منتشر میکنند ، میگیرند.
۲۳ – از محتوای ویدئوی بهرهگیری کنید
مردم همنشین دارند ویدئو تماشا کنند. یوتویب موتور جستجوی دوم است. شما نمیتوانید ویدئو را نادیده بگیرید. برای کاربران ایرانی به کارگیری سرویس آپارات پیشنهاد میشود.
۲۴ – یک صفحه تماس با مای کامل داشته باشید
گوگل اشاره میکند که وب سایت ها اطلاعات تماس واقعیت داشته باشند. پس شما باید مطمئن شوید که صفحه تماس با مای کاملی دارید.
۲۵ – موقعیت سرور
موقعیت سرور میتواند بر حسب متفاوت بودن آن در رنکینگ شما کارایی گذار باشد، بخصوص برای جستجوهایی که مختص یک زبان ویژه هستند مشابه فارسی. گزینش سروری که کشور منظور بازدیدکنندگان شماست چندان هزینه زیادی نخواهد داشت.
۲۶ – تصدیق (رانندگی) SSL
امنیت یکی از پر اهمیت ترین موضوع ها برای گوگل است و گوگل از SSL به عنوان یگانه از فاکتورهای رنکینگ یاد میکند. اگر لغایت به حال اقدام نکرده اید هر چه تندتر نسبت به خرید آن اقدام کنید.
۲۷ – دکمه های به اشتراک گذاری
شاید واپسین گزینه در چک فهرست سئو باشد ولی نباید آن را فراموش کرد. شما باید دکمه های اشتراک را برای راحتی خوانندگان در سایت خود قرار دهید.
چک فهرست سئو برای سئوی فنی
همانند سایر استراتژی های سئو، سئوی فنی نیز مدام در حال تغییر است. چک لیستی که ما جاسازی کرده ایم به شما کمک میکند لغایت در نتایج بالا پیمان بگیرید.
بهترین تکنیک های سئو در سال 2018
چک فهرست سئو برای سئوی فنی در سنه ۲۰۱۸
۲۸ – ثبت نقشه سایت در موتورهای جستجو
یک سایت مپ باعث میشود لغایت گوگل صفحات شما را براحتی ایندکس کند. مطمئن شوید که شما نقشه سایت را در موتورهای جستجو ثبت کرده اید.
۲۹ – robots.txt
شما باید robots.txt را طبق راهنمای موتورهای جستجو ایجاد کنید.
۳۰ – از تگ های اولویت در نقشه سایت بهرهگیری کنید
اگر میخواهید موتورهای جستجو به صفحات شما نخستینگی بدهند، شما باید بخوبی از تگ های نخستینگی نقشه سایت استفاده کنید.
۳۱ – شیوه ایندکس شدن صفحات سایت را بررسی کنید
برای مشاهده نتیجه سعی های شما باید بتوانید همه صفحات وب سایتتان را در گوگل نمایه شده ببینید. ولی بعضی اوقات، گوگل صفحاتی را از نمایه خود حذف میکند. شما باید مرتب به چک کردن صفحات خود بپردازید.
۳۲ – قابلیت را کراول را چک کنید
ساختار سایت، ساختار لینک داخلی، صفحات منتقل شونده، اسکریپت های بدون حمایت بعضی اوقات روی خزنده موتورهای جستجو کارایی میذارند. بعد شما باید مرتب تارنما خود را از لحاظ قابل کراول بودن بررسی کنید.
۳۳ – سرعت صفحات را افزایش دهید
همانطور که در پست های قبلی اشاره شد، جستجوهای موبایلی از جستجوهای معمولی اغلب شده اند. گوگل نیز از این سوژه باخبر است و برای بزرگداشت نهادن به کاربران موبایل از تاریخ جولای ۲۰۱۸ سرعت صفحات را به عنوانی یکتا از فاکتورها اعلام کرد. شما باید سرعت صفحات خود را افزایش دهید.
۳۴ – از لینک های canonical غافل نشوید
اگر بخوبی از canonical کاربرد کنید دشوار مطالب تکراری را نخواهید داشت.
۳۵ – از ریدایرکت ها بخوبی بهرهگیری کنید
ریدایرکت ها، کاربران و موتورهای جستجو را به آدرس های گوناگون ارسال میکنند. وقتی یک آدرس را به آدرس دیگری برگشت دادن میدهید باید بتوانید ارزش آن لینک را نیز حفظ کنید.
۳۶ – از داده های ساختاریافته کاربرد کنید
موتورهای جستجو مشکل شغل میکنند الی محتوای صفحه را شناسایی کنند. بوسیله دیتا های ساختاریافته شما میتوانید سرنخ های صریح به موتورهای جستجو در باره محتوای خویش بدهید.
۳۷ – از فلش در تارنما بهرهگیری نکنید
تقریبا هیچ یک از موتورهای جستجو نمیتوانند پیکان ها را ایندکس کنند. شما باید فلش ها را فرامش کنید.
۳۸ – به کارگیری AMP میتواند روی رنکینگ شما کارایی بگذارد
گرچه گوگل به کرار گفته است که صفحات AMP جز فاکتورهای رنکینگ نیستند اما ما میدانیم که روی رنکینگ تاثیر گذار هستند. چطور؟ صفحات AMP روی سرعت صفحات کارایی میگذارد و گوگل نیز سرعت را جزئی از فاکتورهای رنکینگ حساب میکند.
۳۹ – بهینه سازی برای جستجوی صوتی
با گسترش جستجوهای موبایلی، روند جستجوی صوتی نیز بشدت افزایش یافته است. شما باید روی بهینه سازی وب سایتتان برای جستجوی صوتی کار کنید.
۴۰ – از داون شدن تارنما ممانعت کنید
شما باید مطمئن شوید که سایت شما از داون تایم حداقلی برخوردار است چراکه داون تایم بیش از حتماً روی رنکینگ تاثیر گذار است. اگر شما آن را اصلاح نکنید احتمالاً باید حذف صفحات شما از گوگل شود.
۴۱ – از اهداف جغرافیایی استفاده کنید
شما باید در عقیده بگیرید که در کدام مملکت میخواهید کسب و کارتان رو درمان ببخشید. گوگل ممکن است کمی اغلب به سایت هایی که دارای آی پی لوکال هستند و از اسم محلی استفاده کرده اند، ارزش بدهد.
۴۲ – همه خطاهای فنی را حذف کنید
خود در مرحله فرجام چک فهرست سئو برای سئوی فنی میرسیم به جایی که سایت شما باید خالی از هر نوع خطای فنی باشد. حتی یک خطای کوچک میتواند کارایی منفی در رنکینگ داشته باشد.
بهترین تکنیک های سئو در سنه 2018
چک فهرست سئو برای سئوی خارجی
سئوی بیگانه به تکنیک هایی گفته میشود که بیرون از تارنما برای درمان چگونگی سایت در موتورهای جستجو سپریدن میشود. شما باید بدانید که سئوی خارجی تنها به ساخت لینک چکیده نمی شود. سئوی خارجی عمیق تر متعلق به چیزی است که شما اندیشه میکنید.
مهم ترین نکته های سئوی بیگانه در سنه ۲۰۱۸
۴۳ – دریافت بک لینک از گستره های قدیمی
خوب نزدیک نیازی به گفتن نیست که بک لینک هایی که از گستره های کهن گرفته میشود به مراتب نیرومند تر از دامنه های جدید هستند. پس سعی کنید از دامنه های سابقه دار بک لینک گرفتن کنید.
۴۴ – از پهنه های گوناگون لینک دریافت کنید
یکی از مهمترین فاکتورهای رنکینگ گرفتن لینک از حوزه های متفاوت است. با استناد به moz ، گفتن بک لینک از پهنه های گوناگون یکدلی نکوداشتن با رنکینگ دارد.
۴۵ – لینک های edu و gov
به عنوان لینک های پر ارزش گوگل، بسیاری از متخصصین سئو باورداشت دارند که لینک های edu و gov از موقعیت ویژه ای در الگوریتم گوگل دارند. به راستی انگیزه موجه پشت آنها است.
۴۶ – دریافت لینک از سایت هایی با اتوریتی بالا
گرفتن لینک از سایت هایی با اتوریتی بالا نقش مهمی در قوانین رنکینگ ایفا میکنند. بعد کوشش کنید از سایت های با اتوریتی بالا لینک اخذ کنید.
۴۷ – پروفایل لینک سازی خود را بررسی کنید
مطمئن شوید که روند لینک سازی شما بر اساس راهنمایی گوگل است. شما میتوانید بک لینک های بد رو از طریق گوگل نادیده بگیرید.
۴۸ – عدم اخذ بک لینک از سایت های بد
گرفتن بک لینک از سایت های بد، اسپم اتوریتی سایت شما را منهدم خواهد کرد و گواه نتایج ناتوان در گوگل خواهید بود.
۴۹ – پروفایل بک لینک خویش را متنوع کنید
اگر سایت شما شانس این را دارد که از یک منبع مشخص مثل نظرات و یا فروم ها بک لینک بگیرد، گوگل آن را به عنوان سپم تلقی کرده و سایت شما را جریمه خواهد کرد. پس شما باید پروفایل بک لینک خود را گوناگون بسازید.
۵۰ – داشتن انکر تکست خوب برای بک لینک
شما باید از عنوان های مناسب برای بک لینک ها کاربرد کنید. انکر تکست شما باید دقیقا به کاربر بگوید که چه سایتی در انتظار اوست. داشتن عنوان هایی صرفا برای گرفتم کلیک میتواند کارایی بدی روی سایت شما داشته باشد.
۵۱ – انکر تکست لینک های داخلی را چک کنید
به گفته برایان، انکر تکست لینک های داخلی یکی دیگر از سیگنال های مرتبطی است که به گوگل ارسال میشود، گرچه متفاوت تر از انکر تکست بک لینک است. مطمئن شوید که صفحات داخلی به نکوداشتن لینک شده اند.
۵۲ – از بین بردن انکر تکست های اسپم
کیورد های دارویی، لاتاری، جایزه رایگان، معمولا برای سایت های اسپم و هک شده است. پس بک لینک با انکر تکست اسپم میتواند به سایت شما صدمه بزند و کارایی منفی بر رنکینگ آن داشته باشد. مطمئن باشید بک لینک های اسپم را از طریق disavow به گوگل اعلام کنید.
۵۳ – از تبادل لینک خودداری کنید
یکی از مهم ترین نکته های سئوی خارجی در سال ۲۰۱۸
طبق گفته گوگل باید از تبادل لینک بیش از حتماً امتناع کنید.
۵۴ – سعی کنید از متن های طولانی بک لینک بگیرید
اگر هر متخصص سئویی بپرسید که بهترین راهبرد ساخت لینک چیست؟ پذیرش خواهد داد اخذ بک لینک. این مورد در بسیاری از مطالعات اثبات شده است که محتوای سرمقاله ها احد از بهترین ادوات برای اخذ بک لینک است.
۵۵ – عدم گرفتن بک لینک از محتوای ضعیف
گرفتن بک لینک از محتوای ناتوان تاثیر ناخوشایندی روی رنکینگ وب سایت دارد. شما همش باید از گرفتن بک لینک از محتواهای لاغر و اسپم امتناع کنید.
۵۶ – ساخت لینک های شکسته
هیچ وقت از دریافت لینک های شکسته غفلت نکنید. شما باید پروفایل بک لینک خود را مرتب بررسی کنید تا لینک های شکسته را پیدا کرده و برپایی کنید.
۵۷ – اخذ عقیده و رسیدگی در سایت هایی با اتوریتی بالا
ریویوهای مثبت قدرت سایت های شما را در موتورهای جستجو بالا میبرند و شانس شما را در گرفتن رنکینگ، بالا میبرند. بعد کاربران خویش را متقاعد کنید تا در سایت های قدرتمند برای شما ریویو بنویسند.
۵۸ – قصد برای گرفتن لینک
به جای ساخت لینک برای استراتژی لینک بیلدینگ، شما باید منظور را ساخت منابع و اخذ لینک ها در عقیده بگیرید.
از مرتبط بودن بک لینک ها اطمینان حاصل کنید
شما باید مطمئن شیود که محتوای بک لینک های گرفته شده با کسب و کار شما مرتبط است. دریافت بک لینک از محتواهای نامرتبط ممکن است کارایی ناخوشایندی روی رنکینگ شما داشته باشد.
۶۰ – ارسال عقیده در وبلاگ ها و فروم ها
ارسال نظر در بلاگ ها و فروم ها نه تنها باعث افزایش شدامد وب سایت شما میشوند بلکه مایه افزایش ارزش دامنه شما نیز خواهد شد. به هر حال شما باید همیشه نظرات راستین ارسال کنید در غیر اینصورت گوگل شما را از سایت های اسپم شناسایی خواهد کرد.
۶۱ – ایجاد یک اینفوگرافیک با جزئیات برای کسب لینک
ایجاد یک اینفوگرافیک با جزئیات احد از بهترین گذرگاه ها برای کسب بک لینک است. پس آن را در کار و جنبش های سئوی خارجی خود وارد کنید.
۶۲ – پروفایل بک لینک رقبا را رسیدگی کنید
اگر میخواهید از رقبای خود سبقت بگیرید شما باید بک لینک پروفایل رقبای خویش را رسیدگی کنید. این به شما کمک میکند لغایت با فهمیدن استراتژی لینک بیلدینگ رقبای خویش آنها را شکست دهید.
۶۳ – از تبلیغات شبکه های اجتماعی کاربرد کنید
شما به ندرت میتوانید از راه جستجوی شبکه های اجتماعی شدامد جذب کنید. هر از برخی مواقع باید از تبلیغات شبکه های اجتماعی برای ایجاد ترافیک بهرهگیری کنید.
۶۴ – از کمپین های کلیکی بهرهگیری کنید
برای پیشرفت اولیه مطالب خود باید کمپین های کلیکی راه اندازی کنید.
۶۵ – از Google Keyword Planner بهرهگیری کنید
گوگل کیورد پلنر به شما کمک میکند لغایت فرصت های جدیدی پیدا کنید. همش بهینه سازی خارجی را بعد از پیدا کردن چند کلمه کلیدی شروع کنید.
۶۶ – یک استراتژی بی اندازه بسازید
برای موفقیت حداکثری در سئوی خارجی مطالب، شما احتیاج دارید الی مطالبتان توسط مخاطبین و اینفلوئنسرها در حیطه سوداگری شما به سایرین شناسایی شوند. برای این پیشه شما به یک راهبرد بیچارگی دارید.
۶۷ – پست مهمان بنویسید
این باره یگانه از مهمترین نکات در چک فهرست سئو برای سئوی بیگانه در سال۲۰۱۸ است. شما باید در تارنما هایی از پست مهمان استفاده کنید که در راستای سوداگری شما باشند. به هر حال، گوگل استفاده بیش از کران از این گونه راهبرد را پیشنهاد نمیکند.
۶۸ – در Quora پرکار باشید
این جامعه بزرگ در ماه آپریل ۲۰۱۷ در نزدیک ۱۹۰ میلیون بازدیدکننده منحصر بفرد داشت. این بدین معنی است که شما پتانسیل بزرگی دارید الی برند خویش را در آن رشد دهید. با فعال بودن در Quora شما خواهید دانست که مخاطبین شما مایل هستند چه چیزی بخوانند. در ضمن Quora برای شما کلی بازدیدکننده به ارمغان خواهد آورد.
بهترین تکنیک های سئو در سنه 2018
چک فهرست سئو برای UI/UX
روزهای ساده، خوب و کهن سئو دیگر به سرانجام واصله است. شما یک صفحه وب می ساختید و با لینک ها میتوانستید به رتبه های بالاتر برسید. ولی اکنون هزاران فاکتور برای اخذ رنک در موتورهای جستجو هستی دارد.
اکنون UI/UX جزئی از مهمترین فاکتورهای سئو محسوب میشود.
در اینجا چک لیستی هست که برای بهتر نتیجه دریافت در نتایج جستجو در سال ۲۰۱۸ باید از آنها اطاعت کنید.
۶۹ – طراحی واکنش گرا
شما نمی دانید که مخاطبین شما در چه دستگاهی وب سایت شما را تماشا خواهند کرد. بنابراین، شما باید یک طراحی بازتاب گرا داشته باشید تا از حداکثر فواید مستفیض شوید.
۷۰ – از کمینه سایت فونت ۱۴ پیکسل کاربرد کنید
جستجوهای موبایلی بیشتر از جستجوهای دسکتاپی هستند. بعد اندازه فونت از اهمیت فوقانی برخوردار است.
۷۱ – استفاده از رنگ فونت همخوان با قالب وب سایت
برای ارائه بهترین رابطه کاربری شما باید مطمئن شوید که رنگ فونت تارنما شما با قالب تارنما همخوانی دارد.
۷۲ – فاصله کافی بین هدینگ و پاراگراف
فاصله خالی نه فقط مایه بهتر نشانه دادن وب سایت شما میشود بلکه باعث راحت خواستن مطالب آن نیز میشود. مطمئن شوید فاصله کافی بین هدینگ و پاراگراف ها وجود دارد.
۷۳ – از المنت های لمسی کبیر استفاده کنید
شما اگر از المنت های لمسی حقیر بهرهگیری کنید احتمالا کاربران روی دکمه های اشتباهی کلیک خواهند کرد. فلذا شما باید از المنت های لمسی بزرگ کاربرد کنید.
۷۴ – محتوای غنی از گرافیک داشته باشید
برای تفریق بانس رایت روی تارنما شما، باید یک محتوای غنی از گرافیک داشته باشید.
۷۵ – از طریق های میانبر بپرهیزید
بنابر استناد به گوگل،
برای افزایش رابط کاربری موبایل، پس از ۱۰ ژانویه ۲۰۱۷، صفحاتی که دسترسی آسانی از طریق گوگل نداشته باشند نمیتوانند در نتایج بالای گوگل ظاهر شوند.
اگر میخواهید به جستجوهای موبایلی گوگل تسلط داشته باشید از میانبرها بپرهیزید.
۷۶ – از رنگ متفاوت برای لینک ها کاربرد کنید
برای بهتر شدن رابط کاربری تارنما شما باید از رنگ متمایز برای لینک ها استفاده کنید الی برای کاربر بسهولت قابل دید باشد.
۷۷ – یک خط نباید بیشتر از ۶۵ کاراکتر در موبایل باشد
درصد ابهت از کاربران موبایل بیشتر از ۶۵ کاراکتر در یک خط را نمیخوانند.
بهترین تکنیک های سئو در سال 2018
هدیه ما به شما:
خوب، به انتهای مطلب نزدیک شدیم ولی صبر کنید! در اینجا نکاتی داریم که به عنوان هدیه به شما تقدیم میکنیم تا بتوانید رنک بهتری در موتورهای جستجو کسب کنید.
۷۸ – از کاربران درخواست کنید از تارنگار شما مشارکت کنند
از کاربران حرفه ای و یا اینفلوئنسرهای صنعت خود بخواهید که در تارنگار شما بنویسند. این تکنیک بشدت شدامد وب سایت شما را افزایش خواهد داد. اینفلوئنسرها و چیره دست های کسب و کار شما حائز حجم عظیمی از فالوورها هستند آموزش پلاگین سئو و با به اشتراک گذاری پست مهمان خود در آنها حجم عظیمی از ترافیک را به سمت شما روانه خواهند کرد.
۷۹ – گوگل مپ مارکتینگ اتمام دهید
گوگل مپ نیز در نتایج جستجو ظاهر میشود بعد شما نمیتوانید گوگل مپ مارکتینگ را نادیده بگیرید. این بهترین راه برای اهداف محلی است.
۸۰ – سئوی محلی سپریدن دهید
سئوی محلی مهمترین منظره برای پیرامون شماست. از بهترین راهبرد های سئوی محلی برای چیرگی بر رنکینگ محلی بهرهگیری کنید.
۸۱ – برای (نزدیک من) بهینه سازی کنید
با افزایش جستجوهای موبایلی، شمار جستجوهای (کلمه کلیدی تقریبا من) در حال افزایش است. فلذا شما باید کسب و کار خود را برای این نوع، بهینه سازی کنید.
۸۲ – از لینک های گذرا اجتناب کنید
لینک های زودگذر اغلب از آنکه برای وب سایت شما مفید باشند مایه صدمه به آن خواهند شد، پس شما باید از آنها اجتناب کنید.
ـ کارایی: با وجود عملکرد خوب وایت بالانس خودکار در تصویر، رنگها کمی مردهتر از حد انتظارند، البته این دوربین از در معرضگذاری قابل قبولی بهره میبرد.
SONY NEX-5R
ـ مزایا: جزئیات تصویر بسیار عالی، ثبت تصویر بیدرنگ و پاسخگویی خوب صفحه نمایش.
ـ معایب: کیت لنز حجیم، گرمی AWB و AF کمسرعتتر از رقبا.
ـ طراحی: صفحه نمایش قابلیت تنظیم رو به جلو و قابل قرار گرفتن با زاویه 90 درجه نسبت به دوربین را دارد، جا برای قرار گرفتن انگشت شصت کمتر از مدلهای رقیب است.
ـ کارایی: دوربین 5R درست مانند K-30، گرایش به ایجاد تصاویری کمی تیره تر از رقبیش دارد و وایت بالانس خودکار نیز کمی به سمت گرمی میزند که قابل اغماض است.
نتایج
- بهترین ویدئو: NIKON D3200
- باارزشترین در برابر قیمت پرداختی: SAMSUNG NX1000
- برنده نهایی: SONY NEX-5R
کالیبره نمودن تلویزیون
کالیبره یا تنظیم کردن هر وسیلهای برای افزایش دقت آن امری ضروری است. اگر وسیلهی مورد نظر تلویزیون یا مانیتور باشد، تنظیم کردن کاری مشکل و گیج کننده میشود. اغلب افراد اطلاعات درستی در مورد نحوهی تنظیم روشنایی، کنتراست، شدت رنگ، رنگ و تیزی تصویر ندارند و به همین علت ویدیوها، تصاویر و بازیها را با کیفیت اصلی خود مشاهده نمیکنند. جنبهی دیگر مسأله این است که فروشندگان شدت رنگ و روشنایی تلویزیونها را طوری تنظیم میکنند که شخص تصور کند کیفیت آنها فوقالعاده است در حالیکه برخی مدلها تنظیمات پیشفرض واقعیتری دارند وبه نظر میرسد که کیفیتشان پایینتر است. در این مقاله میخواهیم با نحوهی کالیبره کردن و مفهوم تنظیمات اصلی نمایشگر آشنا شویم.
هدف ما این است که تنظیمات یک نمایشگر را کالیبره کنیم. آن هم بدون استفاده از نرمافزار یا وسیلهی دیگری و تنها با چشم خودمان. کار مشکلی نیست اما نیاز به توضیح و درک مفهوم هر یک از تنظیمات موجود دارد. پس شروع میکنیم.
کنتراست یا Contrast
اولین تنظیم مورد بحث کنتراست است که مهمترین عامل تأثیرگذار روی کیفیت تصویر میباشند. سادهترین تعریف کنتراست به این صورت است: نسبت روشنایی روشنترین نقطهی تصویر به تیرهترین نقطهی آن را کنتراست میگویند. مقدار کنتراست در تلویزیونها و مانیتورها، تعیینکنندهی شدت روشنایی روشنترین بخشهای تصویر است.
اما نحوهی تنظیم کنتراست چگونه است؟ اگر کنتراست را بیش از حد بالا ببریم، برخی جزئیات تصویر خصوصاً در نواحی روشن از بین میرود چرا که روشنایی نقاط مجاور به حدی زیاد میشود که تفاوت روشنترین نقاط و نقاط مجاور قابل تشخیص به وسیلهی چشم نیست.
cloud computing
برای تنظیم هر یک از پارامترها باید یک یا چند تصویر مناسب پیدا کرد. برای کنتراست انتخاب تصویری که دارای نقاط روشن در پس زمینهی روشن باشد، ضروری است. بنابراین ابرهای سفید در آسمان روشن را به عنوان سوژه انتخاب میکنیم. کنتراست را از حالت معمولی یا حتی پایین به تدریج افزایش میدهیم تا جایی که نقاط روشن تصویر جزئیات خود را از دست بدهند. در این حالت کنتراست کمی زیاد است، کمی به عقب برمیگردیم و آن را کاهش میدهیم تا جزئیات دوباره دیده شوند. این حالت بهترین حالت ممکن است و کنتراست کالیبره شده است.
توصیه میکنیم که روی چند تصویر مختلف همین عمل را انجام دهید تا بهترین نتیجه حاصل شود.
روشنایی یا Brightness
این پارامتر شدت روشنایی نقاط تیرهی تصویر را مشخص میکند. اگر مقدار آن بیش از حد باشد، رنگ سیاه به خاکستری تبدیل میشود.
برای تنظیم شدت روشنایی باید تصویری تیره انتخاب کرد. به عنوان مثال صحنهی تاریکی از یک فیلم اکشن. روشنایی را کم میکنیم تا همه چیز نسبتاً تیره شود و سپس آن را مجدداً زیاد میکنیم تا جایی که نقاط واقعاً تیرهی تصویر رنگ سیاه خود را حفظ کنند و نه بیشتر.
darkknight-1
البته تنظیم روشنایی مشکل است و باید به دقت آن را انجام دهید. شاید با یک تصویر خاص هم نتوان نتیجهی مطلوبی گرفت. سعی کنید تصاویری را انتخاب کنید که قالب آنها تیره باشد و قسمتهای روشن نیز آنها وجود داشته باشد. اغلب فیلمهای سینمایی تصاویر تاریک مناسب این کار را در خود دارند.
رنگ یا Color
شدت رنگ را با تن رنگ یا در واقع سردی و گرمی آن اشتباه نگیرید. معمولاً تلویزیونها در مورد شدت رنگ در حالت پیشفرض از عدد 50 درصد در حالت استفاده میکنند. اگر شدت رنگ را کم کنیم، رنگها از بین میروند و تصویر سیاه و سفید میشود. اگر آن را بیش از حد زیاد کنیم، رنگ طبیعی صورت به نارنجی و حتی قرمز میزند.
Boy Face from Venezuela
برای تنظیم کردن رنگ هم میبایست در ابتدا یک تصویر مناسب انتخاب کنید که این بار تصویری شامل چهرهی یک انسان مناسب است. شدت رنگ را کم و زیاد کنید تا جایی که رنگ صورت شخص به نظر طبیعی برسد.
تن یا گرمی و سردی رنگ، Color Temprature یا Color Tone
منظور از تن رنگ، گرمی و سردی آن است. معمولاً از دو واژهی سرد Cool و گرم یا Warm برای مشخص کردن تن آبی یا قرمز تصویر استفاده میشود. وقتی تن تصویر آبی باشد، میتوان هالهای آبی رنگ را در تمام تصویر مشاهده کرد، وقتی تن رنگ قرمز باشد نیز هالهای قرمز رنگ در تصویر دیده میشود. اما توجه کنید که تن رنگ سرد و یا گرم هر دو به نظر خوب میرسند، بیشتر تلویزیونها در حالت پیشفرض تن رنگ طبیعی یا استاندارد، Natural یا Standard دارند.
برای تنظیم تن رنگ هم از تصویر چهره استفاده میکنیم که در حالت عادی کمی نارنجی است. اگر تن رنگ سرد یا استاندارد را اعمال کردید و هالهی مایل به آبی در چهره دیدید، احتمالاً باید گزینهی سوم یعنی تن گرم را انتخاب کنید. توجه کنید که آبی بودن تصویر به خاطر بازتاب نور آبی رنگ محیط نباشد و یا قرمزی بیش از حد چهره به خاطر نور مایل به قرمزی که از محیط تابیده شده نباشد.
تیزی یا Sharpness
این پارامتر شدت تیزی لبههای تصویر را مشخص میکند. اگر تیزی را کم کنیم، تصویر مات میشود و برخی جزئیات مثل چین صورت از بین میروند، اگر آن را بیش از حد زیاد کنیم نیز در کنار لبههای تصویر روشنایی غیر عادی دیده میشود.
برای تنظیم تیزی هم از تصویر قبلی استفاده میکنیم، یعنی چهرهی یک شخص. تیزی را کم میکنیم، طوری که جزئیاتی مثل چین صورت از بین میروند. سپس آن را به تدریج افزایش میدهیم تا جایی که جزئیات تصویر کمکم نمایان شوند. این حالت مقدار بهینهی تیزی میباشد.