بلاکچین در حال تبدیل شدن به یک ضرورت در کسبوکارهای امروزی است. برای نمونهOpenBazaar مانند اغلب ایدههای بزرگ کسبوکار به عنوان یک پروژهی جانبی شروع شد؛ اما اکنون به یک نرمافزار متنباز، هاب کسبوکار و مارکتپلیس تبدیل شده است.
امیر تاکی و تعدادی از توسعهدهندگان در هکاتون تورنتو در سال ۲۰۱۴، آنچه را که DarkMarketنامیدند، با هدف اثبات مفهومی ایجاد یک بازار غیرمتمرکز آغاز کردند.
این ایده در رویداد هکاتون برنده شد، اما امیر تاکی تصمیم گرفت که پروژه را ادامه ندهد. برایان هافمن، یکی دیگر از توسعهدهندگان مشتاق و با انگیزه، پروژه را به دست گرفت و نام آنرا به OpenBazaar تغییر داد. مردم عاشق ایدهی بازار «فاقد مجوز» شده و به هافمن پیوستند تا این بازار جهانی آزاد و منبعباز را بسازند.
این مطالعه موردی نشان میدهد که چگونه کارآفرینان از ساختار فناوری بلاکچین برای ساختن یک کسبوکار استفاده کردند. اقتصاد رمزنگاری به خودی خود دارای ظرفیتی مشابه برای قدرت بخشیدن به شرکتها است. در ادامهی این مقالهی زومیت، به چگونگی بهرهگیری از این امکانات برای تقویتاستارتاپ شما میپردازیم.
تصور کنید یک ایدهی کسبوکار عالی دارید، ایدهای که مطمئن هستید مشتریان هدف شما دوست خواهند داشت، اما پول لازم برای تحقق ایدهی خود را ندارید. این یک مشکل رایج برای کارآفرینان در شروع کار است. واضح است که جذب پول از طریق سرمایهگذار ریسکپذیر (VC) سنتی دشوار است.
عرضههای اولیهی سکه (Initial Coin Offerings - ICOs) با فناوری بلاکچین برای کارآفرینان آینده خبر خوشی همراه دارد. ICO را به عنوان راهی برای دموکراتیزه کردن تأمین مالی استارتاپ میتوان درنظر گرفت. ICO یک پلتفرم برای جمعآوری پول از سرمایهگذاران فردی فراهم میکنند و به کارآفرینان آینده این اطمینان را میدهد که در این کار هیچکس تنها نیست.
شما هیچ چیزی برای ترسیدن، هیچ زمانی برای تلف کردن و هیچ چیزی برای از دست دادن ندارید.
تکالیف خود را انجام دهید، به صورت کامل. اطمینان حاصل کنید که تخصص فنی برای استفاده از تمام مزایای ICO را دارید. یک توسعهدهنده برای کمک به خود در این کار استخدام کنید. این فرد میتواند اطمینان دهد که ICO بلاکچینی شما نه تنها به عنوان تامینکنندهی مالی بلکه به عنوان یک ابزار رشد پایدار به کسبوکار شما کمک میکند.
چگونه کسبوکار خود را ترویج میکنید؟ در دوران کلاهبرداری فراگیر و قابل توجه در تبلیغات آنلاین، بازاریابی کسبوکارتان به اندازهی ایجاد و اجرای آن با چالش روبرو است.
استارتاپها، مستاصل در ترویج محصولاتشان، مشتریان را با سیلی از خبرنامهها، راهنماها، کوپنها و تعداد بیشماری از تبلیغات بمباران میکنند. این درخواستها بهطور کلی فاقد تمرکز هستند، زیرا رهبران کسبوکار در واقع دقیقاْ نمیدانند مشتریانشان چه میخواهند. آنها فقط امیدوار هستند که پیامشان به مذاق تعداد کافی از مشتریان خوش بیاید. مشکل بدتر از چیزی است که شما فکر میکنید: بر اساس یک مطالعه از Dun & Bradstreet، حدود ۹۴ درصد از بازاریابان ترجیحها و اولویت مشتری را نمیدانند.
رمزنگاری میتواند به شکلی حرفهای، گروههای مشتریان کلیدی را با پیامهای هماهنگ با آنها، هدف قرار دهد. Blockchain سطح عالی ردیابی و شفافیت را با توانایی جمع آوری اطلاعات دقیق ترکیب میکند. در مجموع، این روش تعداد بهینهی نمایش تبلیغ برای هر مشتری را تضمین میکند. البته این نوع از تبلیغات هنوز در ایران بهاندازهی کافی شناخته شده نیستند اما ظهور آنها در آیندهی نزدیک، دور از انتظار نیست.
رمزنگاری میتواند از سایت تجارت الکترونیک شما محافظت کند، به کمک رمزنگاری میتوانید از دادههای آنلاین خود و فایلهای شرکت خود بهتر از هر راه حل دیگری محافظت کنید. در اکوسیستم دیجیتال امروز، رمزنگاری با استفاده از امضای دیجیتالی و کلیدهای خصوصی و عمومی، غیرقابل نفوذ است. به این دلیل که اطلاعات را به شکل کد انتقال میدهد و دادهها را برای کاربران غیرمجاز غیر قابل خواندن میکند.
شما میتوانید از رمزنگاری فراتر از محافظت از دادههای اصلی شرکت خود بهره بگیرید. بهعلاوه، رمزنگاری میتواند مشتریان را تأیید اعتبار کرده و خریداران واقعی را از مجرمان اینترنتی تشخیص دهد. Youngwhan Lee، مدیرعامل EcoVerse و بنیانگذار انجمن بلاکچین WBC میگوید: «سوابق تراکنشها در هر بار عبور از یک گره بلوک زنجیرهای، مجددا اعتبارسنجی میشوند». «این به شما کمک میکند تا ممیزیهای خود را به روشی ساده و بدون درز، ردیابی و بازبینی کنید»