مکدونالد، همیشه با تصوری از لوگوی مشهور به شکل حرف M و انواع همبرگرهای جذاب در سرتاسر جهان همراه میشود. کمتر کسی با شنیدن نام برند آمریکایی، مفاهیم فناورانه همچون کلانداده را در ذهن تصور میکند؛ اما تصورات احتمالا بهزودی تغییر میکنند. غول جهانی صنعت غذا، اخیرا تمایل شدید خود را به یادگیری ماشین نشان داده است و تمایل آنها، هزینههای سنگینی را هم برای شرکت آمریکایی بههمراه داشت.
اخبار تقریبا رسمی، تأیید کردهاند که مکدونالد در خرید Dynamic Yield به توافق رسیده است. این استارتاپ، فناوری تصمیمگیری منطقی را براساس الگوریتمهای هوشمند، به خردهفروشها ارائه میکند. در بیان ساده، مثلا وقتی محصولی را در سبد خرید آنلاین خود اضافه میکنید، فناوری دست به کار میشود و خریدهای مشابه دیگر کاربران را هم به شما پیشنهاد میکند.
کارشناسان متعدد و افراد نزدیک به شرکتهای فوق، ادعا میکنند که داینامیک ییلد نزدیک به ۳۰۰ میلیون ارزش دارد. در صورت صحت ادعاها و نهایی شدن خرید از سوی مکدونالد، استارتاپ کلاندادهای، بزرگترین خرید فرمانروای صنایع غذایی پس از بوستون مارکت در سال ۱۹۹۹ خواهد بود. مکدونالد، تنها در سال ۲۰۱۸ سود خالص ۶ میلیارد دلاری را ثبت کرد و قطعا، توانایی خرید این استارتاپ را دارد. با وجود توانایی مالی بالای مکدونالد، باز هم سؤال چرایی برای چنین خریدی از سوی آنها، مطرح میشود.
مکدونالد روزانه بیش از ۶۸ میلیون مشتری دارد. بسیاری از مشتریان حتی بدون ترک کردن خودروی خود، محصول مورد نظر را خریداری میکنند. خریدها، ازطریق فروشگاههای پارکینگی و با سرعت بالا انجام میشوند. گفته میشود که مکدونالد، در قدم اول از فناوریهای داینامیک ییلد در آن فروشگاهها استفاده خواهد کرد.
صفحات نمایش فروشگاههای پارکینگی مکدونالد، از چند سال پیش بهصورت دیجیتال در آمدهاند. این صفحات هم در بیرون و هم داخل فروشگاه، چنان حالتی دارند. همین تغییر، یکی از مهمترین سرمایهگذاریهای مکدونالد و شعبههای زیرمجموعه، از زمان شروع مدیریت استیو ایستربروک در سال ۲۰۱۵ بود. سرمایهگذاری که بهنوعی با تمرکز بر داده و اطلاعات انجام شد.
از روندهای دیگر مکدونالد در مسیر فناوری، میتوان به رونمایی از یک اپلیکیشن و همکاری با سرویس Uber Eats اشاره کرد. بهعلاوه، پروژههای زیرساختی و بهبود تجهیزات نیز از برنامههای مهم غول صنایع غذایی در سالهای اخیر بود. حرکت دیگر، جابهجایی مرکز مدیریت از حومهی شهر، به محلهی West Town شیکاگو بود که با هدف جذب هرچه بیشتر استعدادهای جوان انجام شد. باتوجهبه همهی این روندها، خرید داینامیک را میتوان نه شروعی بر تحول دیجیتال، بلکه کاتالیزوری برای سرعت بخشیدن به آن در مکدونالد در نظر گرفت.
ایستربوک، در مصاحبهای اختصاصی با وایرد دربارهی تحول دیجیتال و فعالیتهای فوق گفت:
ما شروع به وصل کردن فناوریها به یکدیگر کردیم. تلاش میکنیم تا قطعات مختلف پازل، با هم ارتباط برقرار کنند. چگونه میتوان از بازاریابی جامع به شخصیسازی جامع برای مشتریها دست پیدا کرد؟ برای رسیدن به هدف، باید داده را در داخل اکوسیستم بهگونهای رمزگشایی کنیم که درنهایت به نفع مشتریان باشد.
در مثالی ساده، میتوان بهکارگیری علوم داده را در فروشگاههای ماشینی مکدونالد شرح داد. وقتی مشتری به یکی از فروشگاههای مکدونالد مراجعه میکند، صفحهنمایشی دیجیتال، درکنار خوشآمدگویی، پیشنهادهایی را نیز به او ارائه میکند. پس از آن که مشتری به پنجرهی سفارش میرسد، منوی کامل برای او نمایش داده میشود. کل این فرایند، اکنون بهصورت ایستا انجام میشود و بهجز چرخشهای دستی در مواردی همچون پیشنهادها روزانه یا تغییر حالت از صبحانه به نهار، تغییر چندانی در تابلوها رخ نمیدهد.
یک پروژهی آزمایشی در فروشگاه میامی مکدونالد توسط داینامیک ییلد انجام شد که صفحات نمایش منوها را با الگوریتمی چابکتر برنامهریزی کرد. الگوریتمها، دادههایی متنوع همچون وضعیت آبوهوا، ساعت کنونی، ترافیک محلی، رخدادهای مناطق اطراف و همچنین تاریخچهی فروش را در همان فروشگاه و در شعبههای دیگر بررسی میکنند. در رویکرد جدید مکدونالد، مبتنی بر یادگیری ماشین، پیشنهادهایی به مشتریان ارائه میشود که محبوبتر بودهاند و درنهایت، شانس فروش هم بالا میرود. ایستربوک میگوید آنها هیچ مشکلی از لحاظ دادههای مورد نیاز برای پروژه ندارند و قطعا بهمرور، هوشمندی مورد نیاز را از دادههای سرشار خود استخراج خواهند کرد.