سالها است، روشهای ابتدایی خردهفروشی تغییرات چندانی نداشتهاند: به فروشگاه بروید، محصول موردنظر را پیدا کنید و آن را بخرید؛ اما هوش مصنوعی کاملا میتواند تجربهی خرید سنتی را متحول کند و آن را به سطح بالاتری از شخصیسازی، اتوماسیون و افزایش بازدهی ببرد. در ادامه به ۲۰ نمونه از بهبود تجربهی خردهفروشی هوش مصنوعی اشاره میشود.
هدایت یک فروشگاه سختافزاری، کار دشواری است. شرکت Lowes با ساخت رباتی به نامLoweBot به هدایت مشتریان در فروشگاه میپردازد و کالاهای مورد نیاز آنها را پیدا میکند. LoweBot-ها در کل فروشگاه گردش میکنند و از مشتریان، سؤالهای سادهای در مورد محصولات مورد نیازشان میپرسند. این رباتها میتوانند مسیر، نقشه و اطلاعات محصول را به مشتریان بدهند. همچنین میتوانند انبار فروشگاه و کالاهای موجود را بررسی کنند.
آنفولانزا بیماری ناخوشایندی است که در صورت درماننشدن بهصورت صحیح میتواند مهلک باشد. با اقدامات صحیح میتوان بهسلامتی خود و خانواده کمک کرد. شرکت Walgreens با استفاده از بعضی دادههای بهدستآمده از دستورالعملهای ضدویروسی، به شناسایی بیش از ۸۰۰۰ موقعیت برای ردیابی شیوع آنفولانزا پرداخته است. نقشههای تعاملی آنلاین نهتنها به مشتریان در مورد شدت آنفولانزا در محدودهی آنها هشدار میدهند؛ بلکه به والگرینز هم در توزیع محصولات در مناطق آلوده کمک میکنند.
برای رسیدن به آرایش صورت دلخواه، بدون نیاز به تست لوازم آرایشی روی صورت، از Sephoraکمک بگیرید. ربات Color IQ چهرهی مشتری را اسکن میکند و پیشنهادها سفارشی را به او ارائه میدهد. تشخیص رنگ مناسب برای لب نیز برعهدهی Lip IQ قرار دارد. در نتیجه دیگر نیازی نیست مشتریان با آزمون و خطا، رنگ مناسب صورت خود را تشخیص دهند.
میدانید چه نوع کت یا کاپشنی برایتان مناسب است؟ The North Face به کمک شما خواهد آمد. این شرکت با استفاده از فناوری محاسبات شناختی IBM Watson، پرسشهایی در مورد کاربرد و موقعیت مکانی دلخواه مشتریان برای پوشیدن کت مطرح میکند. The North Face با استفاده از این اطلاعات میتواند توصیههای سفارشی را به مشتریان ارائه دهد و به آنها در انتخاب کت متناسب با فعالیتشان کمک کند.
فروشگاه لوکس نیمان مارکوس از هوش مصنوعی برای یافتن کالا استفاده میکند. کاربران میتوانند هرکجا که هستند با اپلیکیشن Snap.Find.Shop از کالای مورد نیاز خود عکس بگیرند. سپس Neiman Marcus با بررسی موجودی و یافتن کالاهای یکسان یا مشابه با کالای درخواستی، به مشتریان در یافتن کالای مورد نظر کمک میکند. نتیجهی جستجوی تصویری، کالایی با شباهت بالا یا منطبق با کالای درخواستی است.
گاهی نمیخواهید زیاد در صف خرید ساندویچ معطل شوید. Taco Bell نخستین رستورانی است که امکان سفارش مستقیم غذا را ازطریق هوش مصنوعی فراهم میکند. Tacobot با Slack سازگاری دارد و مشتریان میتوانند سفارش خود را بهصورت متنی یا صوتی ثبت کنند. با این ربات میتوان سفارشهای عمده و خاص را هم ثبت کرد. ربات Tacobell با شوخطبعی به مشتری پاسخ میدهد.
آیا تابهحال وارد فروشگاه شدهاید و ندانید چه میخواهید و دنبال چه کالایی هستید؟ اپلیکیشن Macy پاسخهایی را برای هر فروشگاه مستقل آماده میکند. زمانیکه مشتری در فروشگاه است، با باز کردن اپلیکیشن و چت با ربات AI میتواند کالای مورد نظر را پیدا کند. این ربات، حتی میتواند ناامیدی و خستگی مشتری در یافتن کالای موردنظر را تشخیص دهد و از کارمندان انسانی میخواهد به خریدار کمک کنند.
والمارت یکی از بزرگترین فروشگاههای خردهفروشی جهان بهحساب میآید. این فروشگاه هدف استفاده از رباتها برای نظارت بر قفسههای وسیع را دنبال میکند. والمارت در حال حاضر، رباتهای اسکن قفسهی خود را در بسیاری از شعبههای خود تست کرده است.
رباتهای والمارت میتوانند کمبود کالا، کالاهای فاقد برچسب قیمت و کالاهایی را که نیاز به تغییر دارند در قفسهها پیدا کنند. بدین ترتیب کارمندان انسانی هم وقت بیشتری را صرف ارتباط با مشتریان میکنند و مطمئن میشوند مشتریان با قفسههای خالی روبهرو نخواهند شد.
امانتفروشی آنلاین ThredUP اخیرا از جعبههای Goody رونمایی کرده است که یک مجموعهلباس دستهدوم منطبق با سبک پوشش مشتری را دربرمیگیرد. مشتریها میتوانند لباسهای دلخواه را انتخاب کرده و بخرند و سایر لباسها را مرجوع کنند. الگوریتم هوش مصنوعی این شرکت، اولویت مشتریان را بهخاطر میسپارد؛ بنابراین بستههای پیشنهادی آینده را بهتر با سبک دلخواه آنها تطبیق میدهد. دریافت بستههای پیشنهادی برای مشتریان، آسانتر از جستجوی مستقل لباسها است.
روش بدون فهرست در خردهفروشی AI با آمازون و فروشگاه انقلابی آن، Amazon Go تکمیل میشود. در این روش، مشتریان میتوانند به فروشگاه بروند، کالاهای مورد نیاز خود را از قفسهها بردارند و بدون مراجعه به صندوقدار از فروشگاه خارج شوند. حسگرها و دوربینهای فروشگاه، خرید مشتریان را ردیابی میکنند و پس از خروج، هزینه از حساب آمازون آنها کسر میشود؛ بنابراین با وجود تجربهی خرید سریع و یکپارچهی هوش مصنوعی، دیگر لازم نیست مشتریان در صفهای طولانی منتظر بمانند.
فروشگاه پوشاک Uniqlo در کاربرد علم هوش مصنوعی برای ایجاد تجربهی منحصربهفرد درونفروشگاهی پیشتاز است. فروشگاهها از کیوسکهای Umood مجهز به AI برخوردار هستند که انواع محصولات را به مشتری نشان میدهند و واکنش آنها نسبت به رنگ و سبک را ازطریق انتقالدهندههای عصبی اندازه میگیرند. سپس کیوسک AI براساس واکنش هر شخص، محصولات مورد نیاز آنها را پیشنهاد میکند. حتی لازم نیست، مشتریها دکمهای را فشار دهند؛ سیگنالهای مغزی آنها برای سیستم کافی هستند و حس آنها نسبت به هر کالا را منتقل میکنند.
مشتریها معمولا استایل مبلمان و اثاث منزل را بهصورت فیزیکی انتخاب میکنند؛ اما West Elmاین کار را ازطریق هوش مصنوعی انجام میدهد. Pinterest Style Finder با اسکنِ بردهایپینترست مشتریان، از سبک دلخواه آنها آگاه میشود و فهرستی از کالاهای دکوراسیون منزل را پیشنهاد میدهد. در نتیجه مشتریان بهسادگی میتوانند به طراحی زیبا و دلخواه خانهی خود برسند.
فروشگاه عمدهفروشی Sam's Club اخیرا نسخهای کوچکتر و مجهز به AI از فروشگاه خود به نامSam's Club Now را افتتاح کرده است. مشتریان بدون نیاز به ایستادن در صفهای خرید میتوانند به خرید از این فروشگاه بپردازند. اپلیکیشن فروشگاه هم بهترین و بهینهترین مسیر کالا را براساس فهرست خرید مشتریان در اختیار آنها قرار میدهد.