آیا فکر میکنید سلطه در حوزهی جستجوی اینترنتی و ایمیل، توسعهی کروم و سرویس یوتیوب به علاوه یک پروژهی خودروی خودران و بزرگترین کسبوکار بازاریابی در تاریخ جهان به اندازهای کافی خواهند بود تا گوگل را مشغول و سرگرم نگاه دارند؟ قطعا فکر نمیکنید که اهالی مانتین ویو بیمقدمه تمایل به ورود به عرصهی گوشیهای هوشمند پیدا کردهاند. این عرصه، بازار بهشدت تکاملیافتهای است که جز سامسونگ و اپل برای هیچ بازیگر دیگری پولساز نیست؛ با این وجود گوگل به لطفاندروید در نقطه به نقطهی این میدان پررقابت حاضر است.
و اکنون گوگل همین چند روز پیش و در جریان رویداد روز چهارشنبهی خود، دومین نسل گوشیهای هوشمندش به نامهای پیکسل ۲ و پیکسل ۲ ایکسال را معرفی کرد. این شرکت علاوه بر پیکسلهای جدید، از یک لپتاپ مبتنی بر سیستمعامل کروم به نام پیکسلبوک، هدست واقعیت افزودهی دیدریم و اسپیکر هوشمند گوگل هوم مینی نیز رونمایی کرد. گوگل با به خدمت گرفتن ۲۰۰۰ تن از مهندسان اچتیسی با سرعت بالایی قادر به ساخت سختافزار بیشتری شده است. درست یا غلط، هوشمندانه یا احمقانه؛ گوگل اکنون یک کمپانی سختافزاری است.
البته حق با شما است. گوگل یک تازهوارد در عرصهی سختافزار به حساب نمیآید. تیم نکسوس مسئول ساخت گوشی بوده و تیم پیکسل مشغول ساخت کرومبوک، تبلت و اکنون گوشی است. تیم آرا که بخشی از واحد ATAP گوگل است، در تلاش برای ساخت گوشیهای مخصوص خودشان بودند. تیم دیگری مسئول کرومکست است. یک تیم مشغول گوگل وایفای و تیم دیگری درگیر کار روی هدست دیدریم بوده است. آیا ستاپ باکس ناموفق نکسوس کیو را نیز به خاطر میآورید؟ بله، همهی محصولات یادشده ساخت گوگل هستند. تمام این محصولات یک هدف یکسان را دنبال میکردند. آنها در پی این بودند تا به توسعهدهندگان و کاربران نشان دهند که چگونه نرمافزار گوگل میتواند به خوبی روی سختافزار مناسب اجرا شود. اما مشکل اصلی این بود که تمام اینها، محصولات بیاهمیت و محدودی بودند که به سختی منجر به شکلگیری نوآوری چندانی در بازار شدند. اما در سال ۲۰۱۶ ورق برگشت و گوگل سرانجام سرنوشت خود را محکمتر در دستان خودش گرفت.
همانطور که آنها میگویند، سختافزار همانند نامش سخت و یک کسبوکار خشن با حاشیهی سود پایین، اما به شدت مهم است. ساخت گجت در خانه، این فرصت را به گوگل میدهد تا خود را فراتر از توانایی تمام شرکایش اثبات کند. مهمتر از همه، این اقدام به گوگل این شانس را میدهد تا سرنوشتش را به مدت فزاینده و نامشخصی به دست بگیرد.
اوی گرینگارت، تحلیلگر دیوایس و پلتفرم در موسسهی گلوبالدیتا میگوید:
همانطور که فناوریهای جدید به همراه گوشیهای موبایل عرضه میشوند، گوگل میخواهد اطمینان حاصل کند که سختافزار پیشرفتهی خودش چه اسپیکر هوشمند، هدست واقعیت افزوده، تانگو یا حتی اینترنت اشیا با دیگران متمایز باشد.
گوگل نیازمند سامسونگ است و سامسونگ را دوست دارد؛ اما به عنوان مالک و گردانندهی یک پلتفرم، نمیخواهد کاملا به سامسونگ وابسته باشد.
وابستگی به سامسونگ یک بازی خطرناک است. محصولات گلکسی، محبوبترین گوشیهای اندرویدی تاکنون و رقیب اصلی آیفون هستند. اما هر سال میتوانید دور شدن تدریجی سامسونگ از گوگل را حس کنید. سامسونگ اکنون بیکسبی، دستیار هوشمند اختصاصی خود را دارد که مستقیما با گوگل اسیستنت در رقابت است و به تدریج جایگاه اصلی خود را در گوشیهای این شرکت پیدا میکند. علاوه بر این، سامسونگ مروگر، اپلیکیشن مدیریت ایمیل و پیامرسان اختصاصی خود را نیز ساخته است. در صورتی که سامسونگ در تلاش برای کاهش وابستگی خود به محصولات گوگل نباشد، این اپلیکیشنهای اختصاصی کاملا بیمصرف خواهند بود. سامسونگ در مقابل هدست دیدریم، گیر ویآر خود را دارد. کرهایها یک پلتفرم اختصاصی خانهی هوشمند دارند که مستقیما در رقابت با نست، اندروید تینگز و دیگر محصولات خانهی هوشمند گوگل است. در طول چند سال اخیر، سامسونگ به سختی مشغول توسعهی تایزن، سیستمعامل اختصاصی خودش بوده که در حال حاضر در محصولات پوشیدنی این شرکت در حال اجرا است. سامسونگ به جز فروشگاه نرمافزاری پلیاستور و اپلیکیشنهای غیرقابل جایگزین آن، به ندرت نیازمند اندروید است.