گوگل در زمینهی سختافزار-حداقل در مقایسه با رقبایی همچون سامسونگ و اپل-سابقهی چندانی ندارد. برخی از جدیدترین گجتهای این شرکت موفقیتآمیز بودهاند ولی برخی دیگر چندان قابل توجه محسوب نمیشوند. نمایشگر هوشمند هوم هاب و گوشیهای پیکسل گجتهای جذابی هستند و پیکسلبوک هم طرفداران پروپاقرص زیادی دارد. اما در این میان میتوانیم به موارد ناامیدکنندهای مانند پیکسل اسلیت، پیکسل C و دوربین «کلیپس» (Clips) هم اشاره کنیم. به غیر از هوم هاب و گوشیهای پیکسل، معمولاً دیگر گجتهای این شرکت در نقد و بررسیها نمرهی متوسطی دریافت میکنند که این نشان میدهد که در مقایسه با رقبا حرف چندانی برای گفتن ندارند.
اما فارغ از بحث سختافزاری و ظاهری، نکته قوت محصولات گوگل بخش نرمافزاری آنها است. در سال ۲۰۱۸، گوگل نرمافزارهای جذاب و نوآورانهای را عرضه کرد که توانستند جذابیت زیادی برای گجتهای معمولی به ارمغان بیاورند.
پیکسل ۳
بهترین مثال در این زمینه، پیکسل ۳ است. از لحاظ فیزیکی، پیکسل ۳ کمی بهتر از پیکسل ۲ است. اما صرفنظر از این موضوع، پیکسل ۳ از لحاظ طراحی هیچ مشخصهی قابل توجهی ندارد. در حقیقت، پیکسل ۳ ایکسال از یکی از بزرگترین بریدگیهای نمایشگر بهره میبرد که سروصدای زیادی هم ایجاد کرد. ولی با وجود تمام این قضایا، گوشیهای پیکسل ۳ یکی از بهترین گجتهای عرضه شده در سال ۲۰۱۸ محسوب میشوند و دلیل آن هم تا حد زیادی به قابلیتهای نرمافزاری موجود در آنها برمیگردد. در ابتدا، بحث خود را با مشخصه Call Screening آغاز میکنیم.
در گوشیهای پیکسل، این مشخصه به کاربران اجازه میدهد که بدون گفتن یک کلمه، به تماسهای تلفنی جواب دهند. اگرچه برخی افراد نوآوری چنین مشخصهای را دست کم میگیرند و آن را بهعنوان یک نوع پیامگیر صوتی پر زرقوبرق توصیف میکنند، اما تواناییهای آن بسیار فراتر از این حرفها است. دستیار هوشمند نهتنها هدف تماسگیرنده از برقراری تماس مذکور را میپرسد، بلکه بهصورت زنده میتوانید متن مکالمات انجام شده را بخوانید و حتی در همین حین اقداماتی را انجام دهید. بهعنوان مثال اگر دکتر شما تماس گرفته باشد، میتوانید از طریق فرمانهای نرمافزاری، سؤالات بیشتری را مطرح کنید یا مثلاً از فرمانهای از پیش تنظیم شده استفاده کنید تا دستیار دیجیتالی به تماس گیرنده بگوید که شما بعداً تماس میگیرید. آیا پیامگیر صوتی میتواند چنین کارهایی را انجام دهد؟
Call Screening
مشخصاً، بهترین کاربرد این قابلیت در زمینهی کاهش پاسخ دادن به تماسهای بازاریابان تلفنی است. اما در مواردی که نمیتوانید یا نمیخواهید صحبت کنید، مثمر ثمر واقع میشود. به دلیل همین ویژگیها، این قابلیت مورد استقبال زیادی قرار گرفته است.
Call Screen بر مبنای تکنولوژی به نام دوپلکس توسعه یافته که گوگل مدتها پیش بخشی از قابلیت آن را نمایش داد. در این مشخصه، شاهد شبیهسازی طبیعی صدای انسان بودیم که حتی مکسها را هم به خوبی تقلید میکرد. اگرچه این قابلیت نگرانیهای زیادی را ایجاد کرده، ولی نمیتوانیم قابلیتهای جذاب آن را کتمان کنیم و مثلاً افراد برای رزرو رستوران و کارهای پیش پا افتاده اینچنینی، بهراحتی میتوانند کار را به دستیار دیجیتالی گوشی خود واگذار کنند.
یکی دیگر از بهترین نوآوریهای نرمافزاری گوگل در سال ۲۰۱۸، در زمینهی الگوریتمهای پردازش تصویر بوده است که دوربین پیکسل ۳ را به یکی از بهترین دوربینهای موجود در گوشیهای هوشمند بدل کرده. نهتنها این دوربین تک لنزی میتواند تصاویر بسیار باکیفیت و جذابی را خلق کند، بلکه تنها با بهرهگیری از الگوریتمهای پیشرفته، میتواند حالت پرتره را به زیباترین شکل ممکن ارائه دهد. در ضمن، نباید مشخصهNight Sight را فراموش کنیم که باعث شده در زمینهی عکاسی در محیطهای بسیار کمنور، این دوربین به یک غول بیرقیب بدل شود.
اینستاگرام تایید کرده که به دلیل یک باگ، برای چند ساعت اسکرول افقی مشابه استوری جایگزین اسکرول عمودی شده است. چند ماه قبل، گزارشی مبنی بر آزمایش مشخصه اسکرول افقی در بخش Explore اینستاگرام منتشر شد. اما ساعاتی قبل، بعد از اینکه بسیاری از کاربران اینستاگرام این اپلیکیشن را باز کردند، با رابط کاربری جدیدی روبرو شدند که بهسرعت اعتراضات زیادی را به همراه داشت.
به دلیل یک باگ، این مشخصه برای تعداد بسیار بیشتری از کاربران فعال شده است.
سخنگوی اینستاگرام در این رابطه گفته: «بهدلیل وجود یک باگ، برخی از کاربران با این تغییر رابط کاربری روبرو شدهاند و ما به سرعت این مشکل را برطرف کردیم و در حال حاضر همه چیز به حالت عادی برگشته است.» این کمپانی همچنین گفته که همچنان مشغول بررسی این مشخصه در بخش Explore است. اینستاگرام میخواسته این قابلیت را تنها برای عدهی محدودی از کاربران ارائه کند که به دلیل یک باگ، این مشخصه برای تعداد بسیار بیشتری از کاربران فعال شده است.
در این رابط کاربری جدید، کاربران برای مشاهدهی پستها یا باید بهصورت افقی اسکرول کنند یا مانند استوری، بر لبههای راست و چپ عکس ضربه بزنند. برای مشاهده کامنتها هم باید به طرف بالا اسکرول کرد. با توجه به اینکه کاربران این پلتفرم در ۸ سال گذشته به یک نوع رابط کاربری عادت کردهاند، این تغییر ناگهانی اصلا مورد استقبال قرار نگرفته است و اینستاگرام هم خیلی زود به مشکل مربوطه اعتراف کرد.
شاید در آیندهی نهچندان دور، اینستاگرام دوباره این مشخصه را ارائه کند اما با توجه به واکنشهای کاربران، مدیران اینستاگرام باید وسواس زیادی برای این موضوع به خرج دهند مگر اینکه بررسیهای آنها نشان دهد این رابط کاربری میتواند زمان استفاده از اینستاگرام را بیشتر کند. در ادامه، میتوانید چند اسکرینشات ثبت شده از این رابط کاربری جدید را مشاهده کنید.
منبع: TechCrunch
اگرچه دستیار دیجیتالی بیکسبی از زمان معرفی تا حالا نتوانسته توجه کاربران را بهصورت گسترده جلب کند، اما سامسونگ نشان داده که در این زمینه ثابتقدم است و همواره قابلیتهای جدیدی برای این دستیار هوشمند به ارمغان میآورد. این کمپانی کرهای شب گذشته در نمایشگاه CES 2019 اعلام کرد که بیکسبی بهزودی پشتیبانی از از اپلیکیشنهای گوگل پلی، یوتیوب و گوگل مپس را آغاز میکند. علاوه بر این اپلیکیشنها، باید به iHeartRadio، Uber و Ticketmaster هم اشاره کنیم که با این دستیار دیجیتالی سازگاری بیشتری پیدا میکنند.
سامسونگ میخواهد بیکسبی را به یک پلتفرم هوش مصنوعی همهفنحریف تبدیل کند.
این نشان میدهد که بیکسبی دیگر یک دستیار دیجیتالی صرف نیست و سامسونگ میخواهد آن را به یک پلتفرم هوش مصنوعی همهفنحریفی که میتواند با انواع و اقسام سرویسها و گجتها سازگار باشد، تبدیل کند. سامسونگ در بیانیه خود آورده: «بیکسبی در ابتدا بهعنوان یک دستیار هوشمند برای گوشیهای گلکسی کار خود را آغاز کرد. اما حالا، بیکسبی در حال تبدیل شدن به یک پلتفرم هوش مصنوعی بیحصار است که روزبهروز از گجتهای بیشتری پشتیبانی میکند.»
سامسونگ محصولات متنوعی را روانهی بازار میکند و به همین خاطر این دستیار دیجیتالی در بسیاری از آنها از جمله تلویزیونها هوشمند، یخچالها و ماشینهای لباسشویی قرار دارد. با وجود اینکه بیکسبی در مقایسه با رقبای قدرتمندی همچون الکسا و گوگل اسیستنت حرف زیادی برای گفتن ندارد، اما سامسونگ با اقداماتی مانند باز کردن دسترسی برای توسعهدهندگان و همکاری با بسیاری از شرکتها، میخواهد حداقل بخشی از بازار رو به رشد دستیارهای هوشمند را از آن خود کند.
منبع: Phone Arena
به گزارش TechCrunch، قابلیت جدید اینستاگرام به کاربرانی که از چندین اکانت استفاده میکنند، اجازه میدهد پستهای موردنظر خود را بهصورت همزمان در تمام یا بخشی از این اکانتها آپلود کنند. البته باید خاطرنشان کنیم که این مشخصه فعلا مختص کاربران نسخه iOS اینستاگرام است و از شب گذشته، روند فعالسازی آن برای کاربران موردنظر آغاز شده است.
این قابلیت جدید کار اینفلوئنسرها و کاربرانی که مثلا چندین اکانت تجاری را مدیریت میکنند، راحتتر میکند و برای آپلود پست و محتوای یکسان در اکانتها مختلف دیگر لازم نیست سرویسهای ثالث مورد استفاده قرار بگیرد. البته بسیاری از این کاربران، معمولا در اکانتهای مختلف پستهای یکسانی را آپلود نمیکنند و به همین خاطر این مشخصه مورد استفادهی چنین افرادی قرار نمیگیرد. با این وجود، این مشخصهی جدید برای بسیاری از کسبوکارها میتواند مثمر ثمر واقع شود.
برای بهرهگیری از این مشخصه، بعد از انتخاب ویدیو یا عکس موردنظر، در بخش کپشن و تگها، میتوانید بخش جدیدی به نام Post to Other Accounts مشاهده کنید و فقط با فشردن یک دکمه برای هرکدام از اکانتها، پست موردنظر خود را بهصورت همزمان روانهی چندین اکانت مختلف کنید.
متاسفانه، هنوز راجع به ارائه این مشخصه در اندروید خبری منتشر نشده و به همین خاطر باید منتظر بمانیم تا ببینیم اینستاگرام این قابلیت را چه زمانی برای کاربران نسخه اندروید این اپلیکیشین عرضه میکند.
منبع: Phone Arena